6.Etape Craft BIKE Transalp 2014
Kaltern-Trento
99,25 km
Det var et
fremragende vejr hele dagen ca .25-30
grader.
Starten gik
og det var landevejskørsel nedad i begyndelsen og senere
vandret ca 15 km indtil vi kom til stigningen.
Det er et
kæmpefelt at sende afsted ,der er vel 800-1000 ryttere.
Vi ved ikke hvor mange
der er udgået, men det er vist en del.
Men folk kører egentlig pænt og det
fungerer sikkert så godt
vel især pga de gode hydrauliske skivebremser MTB cykler har.
Så vi så ingen uheld .
Danskerne i
vores klasse holdt helt oppe foran i boxen og vi holdt næsten sidst,
fordi vi
var sent på den. Men efter et stykke tid var vi oppe ved dem
De kørte også
fint frem igennem feltet. Så vi kom nok 200 placeringer frem
inden
stigningen på 20 km begyndte. På et tidspunkt kom der noget meget stejlt
og så
suste Thomas afsted. Jeg ventede til det blev lidt fladere ,
så efter at have
vekslet et par bemærkninger med dem
måtte jeg afsted efter Thomas og vi så dem ikke
mere.
Det tog 15 minutter at halse op til ham.
En lidt hård start på dagen og generelt kørte feltet her fremme også
pænt hurtigt,
så jeg lå med ca 80 % af maxpuls hele vejen op. Opstigningen var
grusveje og asfaltveje.
Super flotte panoramaudsigter mange steder på turen
Der kom
nogen fine spor og skovstier ned af efter 35 km og så gik det op igen til 1500
meters højde.
På toppen begyndte den 30 km lange nedkørsel . Ganske vist ikke uafbrudt.
Det gik lidt op en gang
imellem
Men generelt
gik det fra 1500 meters højde ned til 200 meters højde på 30 km.
Det var
sjovt og blandet grus og skovspor og singletrail og sluttede med dagens lange
Enduro challenge som startede lidt
fesent med grusspor ,men endte i rimelig hardcore klippepartier
Men en
rigtig Enduro hvor det også går lidt op indimellem.
Så skulle vi
op igen fra 200 til 1000 meter . Enten har jeg ikke så ondt i røven mere på de
stejle
stykker eller også har jeg bare vænnet mig til smerten.
Det kan også være det var fordi jeg var ca 4 kg lettere uden rygsæk og for meget
vand herom senere
Vi kørte og kunne se
ned over Trento by hvor målet var nede.
Vi vidste også der ville være en lang
singletrail afslutning og vi blev ikke skuffet.
For 117.
gang har vi dog aftalt at de der 180 grader Switchback sving.
Dem skal vi have
lært
Det ville
bare være sjovt i Harzen og i andre
bjerge hvis man kan køre dem.
Det kan vi ikke endnu og dem var der en række af
lige en overgang
Vi sluttede
igen med kæmpesmil på læben mens vi kørte ind i Trento by til mållinien.
De andre
danskere i vores klasse kom ind 17 minutter efter.
6. Etape er
slut og vi har næsten gennemført Transalp.
Her er video fra dagens etape:
7.og sidste etape imorgen
Vi mangler
en etape i morgen. Den første og sidste etape har kun sværhedsgrad 4 ud af 5
stjerner,
så vi regner allerede med at være i mål ca. kl 1330.
Den første
stigning i morgen begynder umiddelbart efter start og vi skal 1500 højdemeter
op
Med 7 % i
gennemsnit .
Begge vores
familier med kone og børn vil være i målet og det bliver fedt at blive modtaget af
dem.
Et lang og
fedt projekt for os 2 vil være slut. Men det har været fedt. Alle de fede
træningsture ved Silkeborg og omegn, Harzen og Garda mm. Alt nørderiet med
detaljer udstyr osv.
Vi har haft et perfekt teamsamarbejde og der har ikke været et surt eller ondt ord imellem
os hverken i træning op til eller under løbet.
Vi har bare diskuteret det der skulle diskuteres og blevet enige what to do
Så ud over Thomas styrt i efteråret og mine 2 brækkede kraveben og lidt arbejde der
drillede er træningen også gået perfekt
Kriser ?
Der er flere
der har spurgt om vi slet ikke har haft nogen kriser under løbet
. Helt ærlig nej det har
vi faktisk ikke. Ikke en gang den dag det regnede hele tiden.
Det var vi
forberedt på . Det kunne sagtens have været meget koldere og det havde vi også
udstyr med til at klare. Hvis det var blevet ved i dagevis havde vi også rustet
os til det.
Det havde vi talt om .Vi synes også det var en fed etape alligevel . Vi havde det fint.
Benene har været gode hele vejen og
udholdenheden vi har trænet
gjorde at vi hurtigt kom os over anstrengelserne
hen over dagen.
Ligeledes var vi helt klar og friske hver morgen .
De mange
lange træningsture vi har haft, gjorde at kommunikation og aftaler kørte
helt
perfekt og vi vidste hele tiden hvor vi havde hinanden.
Det var også det vi havde aftalt at vi skulle være så god form at vi ville nyde turen,
Det har vi også gjort.
Jeg antager vi kommer sikkert i mål imorgen,så skal vi feste lidt og herefter
holde ferie med vores familier i en uge nede ved Garda
Bloggen bliver nok først opdateret nogle dage senere.
Om vi skal ud at cykle i ferien?
Ja selvfølgelig Ha Ha
Jeg regner ihvertfald med at skulle vise Jette nogle af de spor vi kørte i påsken på træningsturen.
Det glæder jeg mig til
Uden rygsæk
Jeg
kørte uden rygsæk i dag. Det er jo mange overvejelser værd om det er med eller
uden.
Nu
kommer der lige et nørdet indlæg om det for dem som er interesserede i det.
Fordi
hvad skal man egentlig medbringe på sådan en Transalp tur?
Jeg
vil mene at nogen gange er det nødvendigt med en rygsæk ,
men den kan undværes
de fleste gange hvis man gerne vil.
Det har jeg fundet ud af nu.
Hvis
man tjekker vejrudsigten dagen før kan man jo tilpasse udstyret efter det.
Jeg
har fundet ud af at ben og ærmer og lange handsker ikke var nødvendigt for mig
på noget
tidspunkt. Ikke engang på 2.Etape hvor så mange udgik.
Den gode
regnjakke (Endura Flyte jacket) og evt Endura regnbukserne som er så kanon
skal
jeg kun bruge når det er under 10 grader eller de melder regn over en hel dag.
Jeg
har godt nok brug for meget vand på sådan en varm dag
og behovet er måske 6-7
liter på den 100 km rute.
Men
vi har jo fundet ud af at depoterne virker, så jeg drak 1 liter vand i
startboxen inden vi kørte
og havde 2 dunke med
(1,5 liter)når vi så kom til 1.depot ved 40 km drak jeg 1 liter der
og 2 dunke med på cyklen og i sidste depot ved
80 km var det nok med at drikke
1 liter og en dunk med på cyklen.
Det
gik fint på den måde. Man skal selvfølgelig bare hele tiden være opmærksom på
at drikke når chancen byder sig .Det er nemlig ikke så tit på sådan en tur.
Med
rygsæk er det jo ingen sag at drikke hvor som helst på ruten.
Øvrig
energibehov dækkede jeg også i depoterne.
Så
det jeg skulle have i lommerne var blot:
- · Multitool
- · Lille letvægtsregnjakke ( den kan gøre det ud for ærmer eller bruges i nødsituationer)
- · 3 gel
- · Plastpung med ID, Creditkort, blå sygesikringskort, penge, painkillers
- · 1 letvægts slange
- · Lille pose med (bremseklodser, geardrop, lynlapper til dæk og slange, tape, strips, ekstra kædeled, dæktryksmåler.
Øvrigt udstyr:
- · GPS med kortviser mener jeg er et must. Man kan køre forkert og få brug for det
- · Jeg kører også med Go pro kamera på styret det vejer vejer 250 gram .
Thomas
har cykelpumpen og en leatherman samt førstehjælpspakke.
Den
eneste overvejelse der er tilbage ,er om
man vil køre uden den sikkerhed
som det indbyggede rygskjold giver.
Jeg
tænker at jeg bruger den ikke hjemme i DK og der er det jo lige så farligt som
her.
Men
jeg havde forstillet mig at det var et must at have rygsæk på.
Men
det er det ikke nødvendigvis altid efter min mening.
Det
er jo et temperamentspørgsmål, men det var skønt at cykle uden rygsæk
.Så er
det sagt.
En
sidste ting for nørder. Der ligger dunke og flyder overalt som bliver tabt.
Det
ville jo være en katastrofe hvis det skete sådan en dag for mig.
Så jeg ville
ikke gøre det uden dette lille Thomas Hannibal patent med en elastik der holder
dunken sikkert på plads.(se foto)
På
den lodrette flaskeholder er bunden
nappet af så den står dybt i holderen
så den ryger heller ikke af.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar