MTB 7130+

3.Etape Craft BIKE Transalp 2014
Nauders -Naturns
100 km 3365 højdemeter

Starten var fremrykket til kl 8 pga at ruten var så lang og hård.

Foran ventede 100 km og 3365 højdemeter op. Men det fede var at der var 4200 højdemeter ned af bakke.

Der var lovet super etape med høj funfactor.Så vi glædede os en hel del og og var helt klar.
Starten og mål var inde midt i Nauders ,som sagt lige ved vores hotel. M sige det gav kaos i byen når 1000-1200 MTB ere(eller hvor mange der nu er tilbage)  skulle afsted.
Vi skulle starte i Blok C (den sidste)
Igen var det regnvejr og ca. 10 grader. Vi var der i god tid ,så vi stod først i Blok C. Men alligevel kommer vi i den sidste fjerdedel af det samlede felt,da løbet gik i gang. Men det betød ihvertfald at da starten var lige på og hårdt med en stejl stigning og i 2 spor op. Så vi skulle frem i feltet i igennem de 2 spor og vi kørte op i ca 1 time (300 hm op og lidt ned herefter 400 hm op med gennemsnit på 12,5 % til 1800 meters højde) , i de laveste gear . Det gav en lidt hektisk start for det er hårdt og lidt vanskeligt at komme frem i sådan et felt uden at være alt for pushy. Det lykkedes nok alligevel at komme 100  placeringer frem.
Efter vi nåede toppen og lidt ventetid her var etapen for alvor igang og der var masser af plads.
Vi nåede Brüggeralm i 1900 m højde efter 25 km.Så gik festen ellers igang !

Først de sædvanlige grus/skov veje nedkørsler. Herefter singletrack igennem skov og ned over græsarealer.
Det var superfedt.
Så åbnede det sig op og der skulle køres på asfalt cykelstier ! Det har vi gjort en del.Jeg er kommet til at holde af dem. Man tænker " det er ikke det vi er kommet for "MEN Det er ikke cykelstier som vi kender dem i DK.Der er de altid langs en vej .Her ligger der masser af cykelstier ude i landskabet i 3 meters bredde med super asfalt.

Regnen stoppede og den kæmpemæssige Vinschau dal åbnede sig op foran os og det var hamrende flot og vi vidste at nu skulle vi køre nedad i lang tid endnu på den her cykelsti ,som snoede sig på en super fed måde  ned mod dalen. Det var virkelig fedt at lade cyklen løbe med 40 -50 km i timen 8 km ned tror jeg ca. Det var flow når det er bedst og ukompliceret da der ingen modkørende var at se. Stor fornøjelse !!!
Herefter var der depot ved 40 km og efter det kom nogen af de fedeste flowtrails jeg længe har kørt.
Etapen fra 25 til 80 km var en kæmpe fornøjelse med masser af singletrails og de her cykelstier samt en masse små bjerge som ikke gjorde alvorligt ondt. Fedt med singletracks ,men de suger godt i benene.
Fra 25km til 80 km kørte vi langs denne dal op og ned. Når vi var i dalen var kørte vi igennem KÆMPE æbleplantager. Det er helt sindsygt så mange æbler de dyrker her.

Ved 75 km var der depot og der snakkede vi med et dansk team som kører i vores klasse.Vi har kørt fra dem de 2 første dage, så da de forlod  depotet før os kun jeg godt se på Thomas at det var ikke godt det der.
Vi kørte op til dem og efter lidt hyggesnak satte Thomas lidt speed på og jeg måtte jo pænt følge efter selv om jeg næsten ikke gad. Men han havde helt klart fået hugtænder og der var ikke andet at gøre. Vi skal være de bedste danskere i den klasse !Vi kom ind 8 min.før dem .
Vi blev idag nr .88 ud af 158 Det se  ud til at der er udgået 40 teams i vores klasse ud af 200 startende.
Vi er godt nok kommet for at hygge os og får da taget billeder og film.Men der går altså løb i det alligevel.
Det er nærmest umuligt at holde nede.
Generelt kører Thomas forrest og sætter tempoet og jeg følger efter det bedste jeg har lært. Men han er en helvedes karl ,så det er ikke altid lige nemt

Efter 80 km. kom det sidste bjerg, som jeg forventede ville gøre ondt. 900 højdemeter på 8 km op
Ikke så meget at sige til det Udover : Ondt i røven-På med vanten-og laveste gear igen.
Men vi blev fyrsteligt belønnet på toppen med en  nedkørsel på ca 13 km til mål hvoraf de 6 km i træk var virkelig fede singletrails og herefter asfalt ned til mål.
Man kunne høre flere jamre sig over ømme arme på singletrack stykket.
Egentlig en meget fed lyd når man tænker over det :)

FED FED etape vi tog  8 timer og 14 minutter .

Efter etapen disker de lokale op med lidt mad og her i denne dal hvor det er æbler overalt .selvfølgelig æblejuice.Skønt at få hugget en masse i sig hurtigst muligt.
For 2.dag i træk blev vi modtaget af Stephen ,Daniel og søde Ann
Vi havde hotel 400 meter derfra og efter et bad kunne vi sidde og nyde udsigten,nogle alkoholfri weissbier og at se på Stephen  der ordnede vores cykler.Igen et stort TAK for det. En helt igennem UNIK dag !

Her er en video med dagens etape

Her en film jeg optog af en f nedkørslerne: